Kérdésed van? Hívj fel H-P 8:00-16:00
blog

Hogyan (ne) vásároljuk az interneten

Kalocsai Sándor
Kalocsai Sándor
2016.07.11 13:30
Hogyan (ne) vásároljuk az interneten

Az elmúlt évek során sok tapasztalatunk gyűlt össze, és látjuk, hogy főleg az első vásárlások során melyek a leggyakrabban előforduló hibák. Némelyiken tudunk javítani, másokon nem mindig....

Szinte minden héten lehet arról olvasni, hogy az online vásárlások hogyan növekednek, és melyek a tendenciák, trendek. Való igaz, ez egy gyorsan fejlődő, és változó rendszer. Hazánkban is egyre többen tájékozónak a neten, árukeresőkön, mielőtt egy terméket megvennének, jellemzően még mindig hagyományos üzletekben, mert ott a kinézett dolgot meg lehet tapogatni, élőben látni.

Igen, a neten valójában bármit adok el, bizalmat árusítok, és szép képek formájában, illetve sok információval ellátva ajánlhatom ezeket leendő vásárlóimnak.

Az első bökkenő itt is van - a bizalom.

Ha valaki még nem vásárolt nálunk, alapvetően bizalmatlanul áll az első vásárlás előtt - sőt, sokszor "nincs is kész" az első megrendelésre, hiszen éppen most nincs pénze, csak úgy ránk talált (jellemzően keresőből, hirdetésekből, és alapvetően nem ismeri a vásárlás folyamatát, esetleg még sosem vásárolt webshop-ban.

Néhányan nem értik, miért van szállítási költség, ha egy terméket rendelnek meg, mert éppen csak az érdekli őket. Sem nálunk, sem máshol nem érdemes csak egy 200 Ft-os dolgot rendelni, mert szállítás és adminisztráció, csomagolás, papírmunka minden cégnél van, és ez nem kikerülhető költség.

Egyre többen megértik azt, ha összefognak, és családi, munkahelyi, baráti közösségek összeállítják megrendelésüket, akkor járnak a legjobban - ingyenes szállítással, törzsvásárlói, vagy más kedvezményekkel még olcsóbban tudnak hozzájutni a kívánt dolgokhoz.

A rendelkezésünkre álló adatokból tisztán látszódik, hogy alapvetően női, tudatosan gondolkodó és vásárló közönségünk van, +35 éve feletti életkorral. 

Hogyan lehetne még jobb? 

Bár minden erővel azon vagyunk, hogy leegyszerűsítsük a vásárlási folyamatot, a többféle szállítási és fizetési lehetőség összetettebbé teszi az oldalt. Ehhez jön még a pontgyűjtés és beváltás, esetleg a kupon érvényesítése. Itt buknak el legtöbben, és szállnak ki, zárják be a böngészőt, ha valami nem egyértelmű, esetleg türelmetlenek (esetleg mindkettő).

De mi az egyértelmű, és kinek az? Sokaknak már a regisztráció is egy áthághatatlan akadály, és miért kell az, másoknak ez egy magától értetődő dolog - ki hol tart az internetes vásárlásokban. Persze, akinek már van ebben rutinja, annak könnyebb. 

Alapvetően minden kereskedelmi weboldal hasonlóan működik. Igen, van már egy generáció, aki számítógépekkel  környezetében nőtt fel, míg az idősebbeknek ezt tanulniuk kell, és ez néha nem megy könnyen. 

Jó néhányszor telefonon hívnak, vagy e-mail-ben adják le rendelésüket. Ezzel nincs baj, csak annyi, hogy lemaradnak mindenféle kedvezményről, amire azért igény tartanának, és egy szóban leadott megrendelés később vitatható, ki mit mondott, vagy felejtett el, ráadásul, azt a mi oldalunkon kézzel kell bevinni, iktatni, számlázni, ami többletmunka/többletköltség.

És itt jön képbe újra a bizalom. Igen, a vásárlót támogatnunk kell a vásárlás közben és utána is. Bizalmat kell építenünk, és maximálisan ki kell szolgálnunk az igényeit. Ez viszont erőforrás igényes, ami szintén költségnövelő - de a termék ne legyen drágább. Dilemma.

Igen, a kiépített bizalom megtérülő befektetés, ilyen a saját családom, munkahelyem is - ismerem akik körülöttem vannak, és bízok bennük. Ha ez működik, az egész is működik, akkor van a gond, ha valakiben csalódok, vagy ha a mi példánkra vetítjük, a vevő csalódik bennünk.

Ennek két oka lehet - vagy nem azt kapja, amire számított, hiányzik egy termék a rendelésből, esetleg a szállítás során sérült a csomag (jellemzően a szállítócég hanyagsága miatt, amit persze ránk akar testálni, " hibás csomagolás" néven). 

Itt kell résen lennünk, hiszen ha gyorsan megoldjuk a felmerülő gondot, azzal is bizalmat építünk. Igen, mi hiszünk a vásárlónak, ha valami gondja akad, nem kérünk jegyzőkönyvet, és nem váratjuk hetekig.

Az így befektetett munka sokszor megtérül - hosszú távon. A vevő elégedett, és ha ezt megírja egy termék értékelésénél, vagy Facebook oldalunkon, az más, esetleg csak érdeklődő látogatóinknál többszörösére növeli a bizalmi faktorunkat.

Ezt az utat járjuk, és építjük minden egyes napon.