Csak bejelentkezett felhasználóinknak érhető el.

Magzsola

Kell-e nyáron vitaminokat szedni?

2017-07-17 16:12:49 Cimkék: életmód | táplálkozás | nyár

Bennem is felvetődött ez a kérdés korábban. Mi szükség a vitaminokra, hiszen süt a Nap, a nyár közepén vagyunk, és itt a gyümölcsszezon, élvezet szétnézni a piacon, roskadoznak a pultok, mosolyognak az árusok ( a bevételre gondolva).

A nagy kérdések közül az első: honnan szerezzük be a zöldségeket, gyümölcsöket?

Nagyrészt persze a szupermarketekből. Szerencsés, és nagyon tudatos az, aki közvetlenül a termelőtől, nagyszülőktől, vagy saját kertjéből szedi le ezeket. Ugye, milyen más az íze?

Talán én is ahhoz a (valószínűleg utolsó) generációhoz tartozom, akinek az gyermekkorában még nem gépek irányították a világot – így a mezőgazdaságot sem. Bár már a 70-es évektől (sőt még korábban) elindult a nagyipari növénytermesztés,a minden feletti bevételnövelés ( amely, mint tudjuk a történelemkönyvekből, a „karvalytőke” legfőbb célja), talán nem volt ennyire hangsúlyos.

Sok pénznél jobb a több, tartja a mondás, tehát = kevesebb ember+ több gép –hozzáadott emberi érték.

Igen, mindenki jól tudja, ezek a műtrágyázott, ipari mértékben termelt zöldségfélék már nem tartalmaznak annyi értékes tápanyagot, és hírül sem olyan finomak – viszont szépek, hiszen elsősorban a szemünkkel vásárolunk.

Második kérdés, hogy visszatérjek az eredeti gondolatsorhoz: eszünk-e eleget ezekből a nem túl friss, de tetszetős zöldségekből, gyümölcsökből?

Persze, hogy nem. Szóval, eleve kevesebb bennünk minden, ami jó, és keveset is eszünk belőle. Gondoljon csak bele, hogy egy átlagos munkanapon milyen minőségű ételt vesz magához, reggeltől estig? Én pl. sokszor nem vagyok túl büszke magara.

Szerencsére, az emberi szervezet úgy van megtervezve, hogy sokáig elvan gyengébb minőségű táplálékon is - most kihagynám azt a részt, hogy persze, éppen  a fejlődő szervezetnek van a legnagyobb szüksége a mikroelemekre, amino- és zsírsavakra, vitaminokra. Tény, hogy jobb, aktívabb az anyagcsere, kevesebb az elhízott, vagy alultáplált gyermek, mint felnőtt.

A második kérdés folytatása: Mivel a hiánytünetek nem azonnal jelentkeznek, „nem muszáj” zöldséget, gyümölcsöt enni. Majd csak később érezzük ezek hiányának hatásait.  Ehhez adjuk hozzá a finomított cukor- és liszttartalmú ételeket. Elég rossz a végeredmény, nem?

Ok, mindenki maga dönti el, mit eszik, és mit nem eszik, nem akarom meggyőzni, csak arra szerettem volna felhívni a figyelmet, hogy érdemes, néhány sztereotípián elgondolkodni, és nem csak mechanikusan élni – éppen csak úgy valahogy. Azaz, az életet inkább érdemes megélni, mint csak valahogy megúszni.


Olvasna még ilyesmit? Nézze meg a többi bejegyzést is.

EZEKET OLVASTA MÁR?

Grillszezon

2013-07-19 20:42:08
Grillszezon

Itt a grillszezon. Kicsit divat is ez, de remek hétvégi program, jó barátokkal, ételekkel, italokkal mindig jobban telik az idő. Három recept ezekhez. Jó étvágyat, jó nyaralást!

Miért? És Mi az az ORAC?

2013-06-01 18:41:52
Miért? És Mi az az ORAC?

Egy amerikai egyetemen nemrég azt vizsgálták, melyik élelmiszer milyen erős antioxidáns hatású, vagyis mennyire képes megkötni a szabad gyököket. Az oxigéngyök-megkötő kapacitás, angol rövidítéssel ORAC, azt jelzi, hogy egy adott anyag milyen mértékű antioxidáns hatást mutat. Ma már ismeretes a legtöbb zöldség és gyümölcs ORAC értéke, amelyet szigorú előírásoknak megfelelő vizsgálatokkal, laboratóriumokban határoztak meg, és ezeket az adatokat tudományos folyóiratokban közölték.

Mondja el a véleményét


Az ÁRLISTA letöltéséhez kérjük adja meg e-mail címét.
WG