Csak bejelentkezett felhasználóinknak érhető el.

Magzsola

A TEJ élet, erő, egészség... vagy mégsem

2019-06-18 15:39:07 Cimkék: életmód | táplálkozás | emésztés | reggeli

Minden elérhető propaganda a tej és tejtermékek fogyasztására bíztat kicsit és nagyot. Ez intenzívebb volt még az elmúlt évezredben, de mostanság is érezhető ennek hatása.

Kétségtelen, hogy a tehéntej számos összetevője élettanilag hasznos is lehet, ugyanakkor szükséges megemlíteni, hogy az emésztéséhez, felszívódásához, és beépüléshez szükséges biokémiai rendszereink az életkor előrehaladtával módosulnak,  a szükséges  enzimek termelés csökken, egyeseké meg is szűnik. Leegyszerűsítve, a tejfogak elvesztése után a tejfogyasztás több galibát okoz, mint amennyi előnyt jelenthet.    

Mi is az, amit ma már biztosan tudhatunk a tej negatív hatásairól?  

  • A tejfogyasztás jelentősen, duplájára emeli az inzulin termelését, igaz ez a többi tejtermékre is. Ezt a tényt legalábbis figyelembe kellene venni például inzulin adagolás esetén, cukorbetegeknek, vagy inzulin intolerancia esetén, de fogyókúrás diéta esetén is. Egy vizsgálatban azok a csecsemők, akik életük első nyolc napjában fogyasztottak tehéntejet, kétszer gyakrabban váltak életük későbbi szakaszában cukorbeteggé, mint azok, akik nem ittak tejet...
  • Megemeli a vér kalcium tartalmát,a fölös kalcium lerakódik az érfalakon, növelve a szívproblémák kockázatát, de pakkokat képez és meszesedést idéz elő a belső szervek falán,az agyban, vesében, ízületekben, prosztatában,mellben, petefészekben. Ez aztán gyulladások kialakulását okozhatja, de elindíthat autoimmun folyamatokat is. Durva esetekben akár a szerv elhalását is eredményezheti. Érdekes módon idős korban a tejből származó kalcium nem növeli a csontok kalcium tartalmát,a sok tejet fogyasztók körében inkább jelenősen magasabb a csontritkulásos esetek száma. Ennek oka a felszívódás életkorral járó csökkenésére is visszavezethető. 
  • Található egy molekula a tehéntejben, ami  szintén veszélyforrás ránk nézve. Ez az Inzulinszerű Növekedési-hormon (IGF-1,más néven: szomatomedin C). Mivel ennek nagy része nem emésztődik meg, hanem átjut a bélfalon, a tejtermékek rendszeres fogyasztása felnőttekben 10-20%-kal, gyermekekben 20-30%-kal megemeli ennek szintjét, és mivel ez serkenti a sejtek osztódását és növekedését, így igazoltan fokozza a tumorok növekedését. A magas IGF-1-szint kapcsolatot mutat a méhnyak-, a petefészek- és méhrákkal, a vastagbél-, a gyomor-, a nyelőcső-, a máj-, a hasnyálmirigy-, a vese-, a pajzsmirigy- és az agyrákkal. Elismert, hogy a magas ösztrogénszint fokozott mellrákkockázatot jelent, sajnálatos módon ez a hormon és az ösztrogén kölcsönösen erősítik egymás hatását a mellszövetben. Érzékenységét tekintve, ami a nőknek a mell, az a férfiaknak a prosztata. Mindkét szerv hormon-érzékeny, mindkettő fokozottan hajlamos a rákra, és mindkettőnél fontos szerepe van az IGF1-nek, mint kockázatfokozó tényezőnek.
  • Autista gyermekek idegrendszerének vizsgálatakor arra a következtetésre jutottak, hogy az agy szöveteiben magas az opiátok koncentrációja, vizeletükben pedig a normálistól eltérően fehérjéket találtak, amelyek a tápanyagokból, kazeinből és gluténből származtak. Ekkor az is kiderült, hogy az eltérések amiatt alakultak ki, mivel a bélflóra összetétele kedvezőtlenül változott meg, a bélben található gyulladások immunreakciókat indítottak el. A bélben felszaporodó opiátok felelősek a bélhám áteresztőképességének megváltozásáért. Ezek bekerülnek a véráramba,és károsítják az agyat, ami az autizmus és a skizofrénia kialakulásához vezethet.
  • Az SM - szklerózis multiplex - és a tej kapcsolatát a molekula mimikri elmélete magyarázza. Ha egy idegen fehérje vagy vírus, hasonló fehérje molekulát hordoz, mint a test valamely szövete, akkor az immunrendszer megtámadja a betolakodót. De az azonosság miatt ezt követően a saját szöveteit is támadni fogja. Egyik ilyen gyanúsított fehérje a tejben található butirophilin. A szklerózis multiplexben a butirophilin átjutva a bélfalon immunválaszt vált ki, s mivel az idegeket beborító mielinhüvely egy nagyon hasonló fehérjét tartalmaz, az immunrendszer kikezdi a velőshüvelyt is.
  • A kemény sajtok nagy része laktózmentes, mert az erjedés során az erjesztőbaktériumok a laktózon élnek. Ezekbe viszonylag kevés tejcukor megy át a tejből, nagy része a savóval távozik el. A megmaradt tejcukormennyiség a préselés végére lebomlik. A félkemény és lágy sajtokban pedig néhány napig tart a megmaradt minimális tejcukor mennyiség lebontása.A tejben a laktózon kívül kazein-tejfehérje is van. Ezek elégtelen emésztése során keletkezik opiát, a kazeomorfin, ami a bélfalán keresztül a véráramban szívódik fel, és a vér – agy - gáton keresztül eljut az agyig, és befolyásolja a központi idegrendszer működését. 
  • A tejtermékek nagy hátránya továbbá, hogy könnyen allergiát és intoleranciát okoznak. A valódi tejallergia a leggyakoribb allergiaféle, mert a tejtermékben sokféle antigén van, különböző immunglobulinok.


Laktózmentes, bio, növényi tejhelyettesítők, kedvező áron: 

                                                                  bio növényi tej helyettesítők



A laktóz a tej és tejtermékekből származó természetes cukor, amely nem képes közvetlenül felszívódni. A vékonybél bolyhainak tövében található laktáz enzim bontja egyszerű szőlőcukorrá és galaktózzá, melyek már képesek a felszívódásra. Az emberek kb. 75%-ának valamilyen szinten nehézségeket okoz a laktóz emésztése, mely puffadásban, enyhe hasfájásban jelentkezik. (Az arány egyébként földrészenként eltérő. az északi országokban csak 5%, míg Afrikában 90% fölötti. Magyarországon pedig 60%). Komolyabb laktózérzékenység is kialakulhat pl. túl gyakori fogyasztás miatt. Ekkor a tünetek súlyosbodnak, akár folyamatos hasmenést, hányingert, erős fájdalmakat is okozhat. Ezért javasoljuk a tejtermékek fogyasztását elhagyni, vagy heti 2-3 alkalomra csökkenteni.

0,1g érték alatti tejtermékeket laktózmentesnek tekintjük. Ez főként sajtoknál fordul elő. A kemény-sajtokban viszonylag kevés tejcukor megy át a tejből, nagy része a savóval távozik el. A megmaradt tejcukormennyiség a préselés végére lebomlik. A félkemény és lágy sajtokban pedig néhány napig tart a megmaradt minimális tejcukor mennyiség lebontása. A nem sajtféle laktózmentes termékeket hozzáadott laktázenzimmel teszik fogyaszthatóvá az arra érzékenyeknek.

TÁBLÁZAT, 100 mL termékben mennyi laktóz található: 

Tejek (/100ml)
bivalytej

4,9

tevetej

4,8

tehéntej

5,2

anyatej

4,9-9,5

juhtej

4,4–4,7

kancatej

6,3

kecsketej

4,0-4,9

Tejtermékek (/100g)
vaj

0,6-0,7

író

4

írópor

42

creme fraiche

2,0-2,4

creme double

4,5

Ricotta

0,5

zsíros tej

4,5

fetasajt

0,5

friss sajtok (10-70% zsírtartalommal)

2,0-3,8

joghurtkészítmények

3,0-5,4

parmezán sajt

0,1

brie sajt

0,1-1,8

camambert sajt 0,05-1,8
chedar sajt 0,6
feta sajt 0,1<
gouda sajt 0,1<
gorgonzola sajt 0,1<
ementáli sajt 0,1<
eidami sajt 0,1<
mozzarella

0,1-3,1

Orda 0,6
roquefort sajt 0,1<
kefír

3,5-6,0

sűrített tej (7,5% zsír)

9,5

sűrített tej (10 % zsír)

12,5

sovány túró

4,1

tejpor (teljes tej por)

35

tejpor (sovány)

51

tejsavó

4,4-5,2

savópor

66

kávétejszín

4

tejföl

3,5

ömlesztett sajtok (10%)

3,8

ömlesztett sajtok (40%)

3,2

sovány túró

3,0-3,5

túró (20% zsír)

2,0-3,3

túró (40% zsír)

2,0-3,1

túró (10-70% zsír)

2,0-3,8

édes tejszín

2,7-3,5

Van azonban jó hír is!

A vaj a tej 5 g/ 100 mL laktóztartalmához képest alacsony, 0,6-0,7 g-ot tartalmaz, 1 dL-enként. és az emésztőrendszer ezért jól tolerálja.ké­szí­té­sé­hez a tej fö­lét ad­dig kö­pü­lik, amíg zsír­tar­tal­ma össze nem áll, majd elvá­laszt­ják a fo­lyé­kony össze­te­vők­től. Az össze­állt va­jat to­vább gyúr­ják, és ez to­vább csök­ken­ti fo­lya­dék­tar­tal­mát, mi­előtt a va­jat meg­for­máz­nák. Lé­te­zik sa­va­nyí­tó­bak­té­riu­mok­kal be­ol­tott vál­to­za­ta is. Tiszta tejzsír, csak nagyon kevés savót tartalmaz. Azt javasolják, ha tehetjük, bio vajat fogyasszunk, mert a többi tele lehet növényvédőszerrel, hormonokkal, antibiotikumokkal – ezeket kapják ugyanis a nem bio tenyészetből származó tehenek. Amennyiben lehetséges a sós vaj fogyasztását is kerüljük, mert a sókat többnyire állományjavítókkal tartósítják. A tejzsírban több olyan anyag található, amely külön-külön, de együtt is különös védelmet nyújtanak a szervezet számára. Az egyik fontos alkotóelem a linolsav, ami az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen, telítetlen zsírsav, természetes védőanyag. Bizonyított, hogy jelentős a rákellenes hatása a többi alkotóelemmel együtt.

A világon elindult egy nagy koleszterinellenes kampány, amitől azt várták, hogy jelentősen csökkenni fog sokak magas vérkoleszterin problémája, és kevesebb érrendszeri betegség alakul ki. Sajnos a kampány nem hozta meg a várt eredményt, ma még több embernek van koleszterin gondja. Kiderült továbbá, hogy a tejzsír, ami a vaj alapanyaga, nem növeli a vér koleszterin szintjét, hanem még csökkenti is. Nem várt fordulat, szintén bizonyítást nyert, hogy a tejzsírban lévő konjugált linolsav nem hizlal, sőt, a lerakódott zsírpárnákat eltünteti, így aki rendszeresen fogyasztja, nem fog elhízni.

Összegzés:

A tejzsír összetétele és kiváló emészthetősége alapján nemcsak az egyik legértékesebb fehérjeforrásunk, hanem az egyik legértékesebb zsiradékunk. Összegezve, a tej fogyasztását nem javasolják a kutatók, ellenben a tejszín és a belőle készült tejtermékek: vaj, tejföl fogyasztását igen, mivel értékes tápanyagokhoz juttatják a szervezetünket.

Forrás:

https://hu.wikipedia.org

http://www.matrixdrops.com

https://www.allergiakozpont.hu

EZEKET OLVASTA MÁR?

Mérgezett goji bogyó az országban.

2018-02-06 16:31:21
Mérgezett goji bogyó az országban.

Az elmúlt héten attól volt hangos  a sajtó, hogy „mérgezett” goji bogyó került be az országba. Pontosabban, „Kínából származó, növényvédőszer-maradékot tartalmazó, szárított goji bogyó tételt kellett kivonni a forgalomból.... 

Két fokozattal jobb életminőség - 0 Ft elköltésével

2016-07-25 06:37:57
Két fokozattal jobb életminőség - 0 Ft elköltésével

A diéták nagy része nem működik. Miért? Ha X éven keresztül sokat tett az egészsége ellen, vajon két-három hét változtatás után, ha visszatér  hagyományos táplálkozásához, mennyit tett a tartós egészségéért, jobb közérzetéért? 

Mondja el a véleményét


Az ÁRLISTA letöltéséhez kérjük adja meg e-mail címét.
WG