Csomagolásmentesen - hazugságok, dilemmák, lehetőségek.
Terjedőben egy nagyon klassz új irányzat: kevesebb csomagolás, kevesebb eldobott műanyagzacskó, szatyor, kevesebb szemét, nagyobb tisztaság. Ebben a cikkben ennek szeretnék egy kicsit a mélyére nézni.
Csomagolásmentesen - Egy nagyszerű ötlet, amit senkinek sem kell túlmagyarázni, érthető, vállalható, követhető. Hiszen mindenki szeretne egy tisztább környezet, országot, bolygót, Az idea remek, azonban van ennek egy érdekes háttere is. Ráadásul, zászlóra tűzhető, követendő érték, és cégek, vállalkozásom számára a fogyasztó felé remekül kommunikálható, felelősségvállalást, tudatosságot sugalló jelmondatok, szlogenek készülhetnek belőle. Kérlek, olvasd el gondolatimat. Lehetne ezt nagyon leegyszerűsíteni is, a lényeg itt is a részletekben rejlik. És remélem, azt is érted, hogy én nem ellene vagyok ennek a remek, életmód-szerűen működő gondolatiságnak, csak szeretnék pár, saját eszmefuttatásom, dilemmám is közzétenni:
Zero waste
Ez a gondolkodásmód, ami az utólagos hulladékkezelés helyett a megelőzést tűzi ki célul: a termékek tervezésének és logisztikájának átgondolásában, újraértelmezésében látják egyre többen a megoldást a fenntarthatóbb világ érdekében. Ez az „életforma” könnyedén elsajátítható, még ha elsőre nehezen kivitelezhetőnek is tűnik. Nem kell atomtudósnak, és egyben társadalomfilozófusnak is lenni ahhoz, hogy ki lehessen találni, honnan is indult mindez:
Termelői piac.
Én személyesen, szeretek piacra járni. Egyrészt, van egy óriási, semmihez sem hasonló hangulata, illata, hangjai, amit egy bevásárlóközpont zöldségosztálya sosem tud reprodukálni . igaz, meg sem próbálja. Ez egy ősi, régies időket idéző, emberközeli, kereskedelmi módszer, közel a termelő és a vásárló, hiteles, megkóstolható, megtapogatható a termék, esetleg faládából, kosárból árulják, és minden érzékemre hat. Kell ennél több? Nem. a piaci termék mindig drágább, mint a hiperekben kaphatóak, de a szívemnek mindig kedvesebb, és azt remélem, egészségesebb is, ha itt veszem meg az ebédnekvalót, kényelmesen sétálgatva. Sokáig mindenki ide is hozta a szatyrát, kosarát, és ebbe került bele a megvásárolt portéka. Aha, ez is "zero waste". Aztán persze, bekerült a folyamatba az olcsó, műanyag szatyor, zacskó is. Figyelj, a kulcsszó a KÉNYELEM. Gondolkodásmentes. Ha nem hoztam otthonról valamit, amibe haza is tudom vinni, "szerencsére" van megoldás. Ez ma már elfogadott, megszokott, és olcsó is.
Ki is találta ezt ki?
Most lehet, hogy csalódást okozok - szerintem ez a gondolat egy marketingestől, vagy egy marketinges csapattól származik. Akárcsak a "mentes" élelmiszerek diadalmenete. Manapság sokan egyenlőségjelet tesznek a marketing és a hazugság közé. Igen, ezért sokan sokat is tettek, pedig ennek a módszernek, ma már tudománynak vannak szabályai, törvényei is. Igen, és feladata a termékek, szolgáltatások előnyeinek megismertetése, sokszor túlzóan. Az is torzítja a képet, hogy a negatív tulajdonságok nem kerülnek felsorolásra, pedig azok is ugyanolyan jellemzői egy-egy terméknek - csak ez kellemetlen, tudod, erről " nem beszélünk". A vásárlás után pedig jön az esetleges vevő csalódottság, amikor is ezekkel az "egyéb" paraméterekkel is találkozik.... ok, mit lehet tenni, hogyan lehet ezt fejleszteni? A válasz egyszerű: a bizalom erősítésével. Manapság már nem elég azt "kiáltani", hogy olcsók vagyunk, és itt az Akció.... Persze, erre is van vevőréteg, és igény is, ki ne szeretne olcsóbban vásárolni? Ebbe most nem mennék bele, de az olcsó, az valahol mindig rejt, vagy rejthet csapdát. Leggyakrabban a silányságot, vagy az értékek kihagyását. Ok, back to business, miért jó a csomagolásmentesség? Mert jól kommunikálható, elmondható, nyilatkozható. Bizalmat épít, jó benyomást tesz. Premizál. Pl. amelyik cég ezt felvállalja, az szimpatikusabb nekem (= lehet, hogy tőlük még drágábban is vásárolok, mert én is hasonlóan, felelősebb gondolkodom...) Ezen elgondolkodtál már? Én sokáig nem - pedig remekül működik...
Visszaválthatóság:
Néhány évvel ezelőtt még lehetett találkozni olyan termékekkel, amelyek - nagyrészt üveg jellegű csomagolását - vissza lehetett váltani. Most is van ilyesmi, de hírül sem olyan mennyiségű, mint régebben. Talán éppen a Tesco-ban láttam ilyet, de arra már nem is emlékszem, vettem-e olyan terméket, ami így visszaforgatható lett volna... Tudom, ez ember= erőforrás=fizetés a boltok részéről....Szóval, lehet, ha nagyobb mennyiségű, mosás, tisztítás, ferőtlenítés után használható üveg kicsit segítene ezen a koncepción (is). Persze, ehhez kellene egy kis oktatás, a kormányzat részéről is némi megerősítés. Újabb bökkenő: ugye, ezt mind a ketten tudjuk, hogy jelenleg nem az emberek okosítása a cél... :-)
Átszervezés - némi trükkel.
Ok, szóval ez egy alapvetően jó gondolat. Csakhogy a cégek nagy része kötött logisztikával leszervezett, jól működő, optimalizált, és legfőképpen, költségoptimalizást folyamatokkal működik. Akkor ezt az egészet most át kell szervezni? "A multinacionális cégek is felismerték, hogy ha felelős nagyvállalatként kívánnak működni, akkor érdemes megvizsgálni, hogy saját tevékenységük hogyan egyeztethető össze a zero waste mozgalommal, a környezetvédelem érdekében..." Ha már nem lehet mindent ömlesztve szállítani a nagy bevásárlóközpontokba, itt jön képbe az újrahasznosítható csomagolóanyagok használata. Az is nagyon trendi, szexi, és szintén jól "eladható" koncepció. Rendben, akkor ezzel a csomagolóanyag gyártók egy része már látja a jövőt, erre lehet koncepciót, stratégiát építeni, és persze, ezek ára be is lesz/van építve a termékek árába. Persze, ez kicsit így drágább, de jó nekem/nekünk. Szóval, ez inkább műanyagmentesség - és az sem rossz ám! Apró érdekesség: ha Tesco-ban, vagy Auchanban vásárolsz, és mondjuk a polcok között talált üres papírkartonban akarod hazavinni a cuccot - a pénztárban majd közlik veled, hogy ezeket nem viheted ki, nekik saját hulladékgazdálkodási koncepciójuk van - cserében, vehetsz újrahaszosítható, lebomló műanyag táskát. Erre mondják, hogy "ügyes."?
Helyzeti előny a kisebb boltoknál:
Míg egy egy kisebb, magántulajdonú üzlet meg tudja oldani, hogy a nagy kiszerelésben vesz termékeket (ezek persze, sokszor nagy, műanyag zsákokban utaznak, esetleg sok ezek km-t, pl. jázminrizs). Természetesen, ezek főleg a fővárosban találhatóak meg. Ha ide egy tudatos vásárló betér, elégedetten nyugtázhatja, hogy itt hozzáadott érték, hogy nem adnak szatyrot, az otthonról hozott üvegbe, kosárba pakolhat. Esetleg natúr papírzacskóba. Természetesen, ez is a bizalomépítésről, megbízhatóságról, márkaépítésről (is) szól. Félreértés ne essék - ez nem rossz, de jó ha tudod, hogyan befolyásolnak finoman. És az már a vevő felelőssége, hogy az így kimért termékeket, milyen másikkal (pl. vegyszer) együtt viszi haza, azokat hogy különíti el egymástól.
Webáruház - hazudjak, vagy sem?
A magzsola.hu vásárlói, érdeklődői részéről is felmerült az igény a fentiekre. Sőt, kaptam már megkeresést is, olyan közösségtől, aki szívesen venne tőlünk konkrétan különböző rizseket, fűszereket, olajos magvakat, ha azt papírzacskóban, vagy jutazsákban juttatnánk el hozzájuk. Megrendeléseinket eddig is újrahasznosított papírból készült dobozokban juttattuk el a megrendelőkhöz, és ez így lesz a jövőben is.
És itt jön a "DE".... Mint élelmiszer jellegű termékeket forgalmazó, és csomagoló cég, jó néhány szakhatósági, jogszabályi követelménynek eleget kell tennünk. Ilyen pl. a légmentesen záródó csomagolás. Az élelmiszeripari szabványoknak megfelelő csomagolóanyag. A folyamatok, gyártás követhetősége, higéniai előírások. Szóval, mi a gond? Nem tehetjük pl. papírzacskóba az aszalt szilvát, mert nedves termék, átáztathatja a csomagolást. Ugyanez a helyzet a közkedvelt magokkal: ezek olajtartalma szintén elcsúfíthatja a zacskót... ráadásul, a papír nem zár légmentesen, és az oxigén csökkenti a szavatosságot, színt, állagot... főleg, ha ezt nyáron küldük ki, futárcéggel. A "jázminrizst jutazsákban vásárolnánk szívesen, mert az természetes anyag" koncepció pedig ott sérül, hogy Kambodzsából, egy hajó gyomrában, big bag műa. zsákokban érkezett az áru, azt átcsomagolták 10-20 kg-os zsákokban, már itt Magyarországon. Ha ezt mi még megint újracsomagoljuk, jutazsákban, az egyrészt plusz munka, másrészt hazugság a vevő felé, aki nem tudja, vagy nem akarja tudomásul venni ennek a hamisságát. Ugye, érted? Pedig én is felszállhatnék erre a hajóra, sokaknak még tetszene is, és pont trendi is lenne a webáruházunk. Készíthetnék erről videót, meghirdethetném, FB bejegyzés, aztán remarketing az érdeklődőknek. Meg a hasonmás célközönségnek, akik pár másodpercet megnéztek a videóból. Nehéz dilemma, mert van benne csábítás. Én azonban abban bízom, hogy értelmes, gondolkodó embereket vonzunk, akik tudatosan gondolkodnak, vásáolnak, és hoznak ennek megfelelő döntéseket. Mint pl. éppen te, kedves, nyájas olvasó. :-)