Kérdése van? Hívjon minket! H-P 8:00-16:00 +36209278610

Blog

A pekándió és a dióbél összehasonlítása

Kalocsai Sándor
Kalocsai Sándor
2021.11.04 06:53
A pekándió és a dióbél összehasonlítása

Fincsi, egészséges magokat rágcsálni mindig jó, évszaktól függetlenül. Azonban mindegyiknek megvannak a maga előnyös tulajdonságai. Ebben az írásomban a pekándiót és a dióbelet hasonlítottam össze. Előnyök, tápérték, konyhai felhasználás. Te melyiket szereted jobban? 

Előre leírom, én bizony mindkettőt szeretem, és olyan szerencsés helyzetben vagyok itt a magzsolánál, hogy bőven fogyaszthatok is mindkettőből. Míg a diófa ültetése szinte kultikus hagyomány hazánkban, (J. regia), addig a pekán teljesen más éghajlaton őshonos. 

A dióbél rágcsálásának is rengeteg előnyös tulajdonsága van. A finom dió gazdag, füstös-krémes ízei “mélységet” adnak szinte minden ételnek, miközben tökéletes önálló ropogtatnivaló magnak is megállja a helyét.

Pekándió vs. dió: milyen ízű?

Ha most harapnál egyet a pekándióból majd egyet a dióból is, jelentős különbséget fogsz észrevenni. A pekándió enyhén édesebb,vajasabb, nem annyira markáns, míg a diónak pedig jellegzetes egyedi íze van, amely nagyon enyhén keserű is lehet. A pörkölés teljesen más dimenziót ad mindkét diófélének, de ezzel csínján kell bánni, hiszen ha megégetjük, mert a többszörösen telítetlen zsírok így könnyen megéghetnek, oxidálódhatnak.

Mihez használjuk ezeket a konyhában?

A főzés szépsége abban rejlik, hogy nincsenek szabályok, és a receptek inkább iránymutatóak. Így aztán végtelen ízvariációt létrehozhatunk.   

A pekándió és a dió is tartalmaz rostot és egészséges telítetlen zsírokat. A pekándió íze miatt különösen jól illik a desszertekhez vagy más édes ételekhez, míg a dió egy kicsit sokoldalúbb, és édes és sós környezetben egyaránt jól használható, például apróra vágva palacsintába is tehetjük.

"A pekánt javaslom a csokoládéhoz, aszalt gyümölcsökhöz és sajtokhoz; a dió pedig salátákkal, zöldekkel, bizonyos sajtokkal harmonizál, és nagyon jól passzol a sült tökhöz, rde a főtt jázmin rizst, és a quinoát is feldobhatjuk vele."

Pekándió tápértéke

Tápanyagtartalom 100 g termékben (hozzávetőleges adat):

  • Energia: 2813 KJ/ 682 kcal
  • fehérje: 14.1 g
  • Zsír: 68,2 g, ebből egyszeresen telítetlen:23,36 g, többszörösen telítetlen: 26,36 g
  • Szénhidrát: 3,1 g
  • Cukor: 2,4 g
  • Rost: 8,1 g
  • Fehérje: 2,6 g

"Más diófélékhez képest a pekándió különösen nagy mennyiségű antioxidánst tartalmaz" - mondja Krista Linares, a Nutrition con Sabor tulajdonosa. "Köztudott, hogy az antioxidánsokban gazdag étrend segíthet megelőzni az olyan krónikus betegségeket, mint a rák- és a szívbetegségek, valamint segíthet megelőzni és helyreállítani a sejtkárosodást, amely különböző degeneratív betegségekhez vezethet.." Sőt, a Journal of Nutrition kutatása szerint napi egy adag pekándió csodákra képes, segít csökkenteni a koleszterinszintet, ami végső soron segíthet megelőzni a szívbetegségeket.

pekándió, ár, rendelés, előnyök, tápérték

Fotó: shutterstock.com

Dió tápérték

Tápanyagtartalom (100 g -ban):

  • Energiaérték: 2740 KJ/921 kcal
  • Fehérje: 19 g
  • Szénhidrát: 12 g
  • Zsír: 57 g
  • Rost: 3 g


Linares szerint a dió jó forrása az alfa-linolénsavnak, amely egyfajta omega-3 többszörösen telítetlen zsír. "Az omega-3 zsírok a szívbetegségek és a demencia alacsonyabb kockázatával járnak együtt. Emiatt a dió kiváló választás a szív és az agy egészségére" - mondja.

dióbél, ára, rendelés, hatása, tápértéke

fotó: medicalnews.com

Kutatások szerint már napi fél maréknyi dió elfogyasztása, vagy heti öt adag dió elfogyasztása bár nem fogja automatikusan meghosszabbítani az életünket, de jelentősen segíthet tovább és egészségesen élni. Ráadásul, kb. 14%-kal csökkenti a bármilyen okból bekövetkező halálozás kockázatát.

Akkor most melyik a jobb? 

A dióbélnek egy jelentősebb előnye van, mégpedig természetes, növényi omega-3 tartalmában. Míg az omega-3 zsírsavakat nehezebb beszerezni a növényi alapú élelmiszerekből (leginkább a zsíros halakban, például a makrélában, a lazacban és a heringben találhatók), Larson-Meyer szerint ez nem elég ok arra, hogy megfeledkezzünk más diófélékről.

Mindkettő kiváló forrása az értékes, esszenciális, többszörösen telítetlen zsíroknak, és tartalmaznak magnéziumot, vasat és kis mennyiségű kalciumot,valami fehérjét is.

Linares rámutat, hogy mindkettőnek egyedülálló táplálkozási előnyei vannak a másikkal szemben. "A pekándióban viszonylag alacsonyabb szénhidrát mennyisége és magasabb rosttartalma, mint más diófélékben, ezért különösen jó választás lehet azoknak, akinek szabályoznia kell a vércukorszintjét" - mondja. "A dió viszont az omega-3 tartalma miatt kifejezetten jó választás lenne mindenkinek, aki kiemelten figyel szíve egészségére."

Összefoglalás: 

Mindkét dióféléből nagyobb mennyiségű létfontosságú vitamint és ásványi anyaghoz juthat a szervezet. Mindegyiknek megvan a maga kiemelkedő erőssége. A dió szívbarát omega-3 zsírsavakat, kevesebb kalóriát, több fehérjét, több káliumot és kevesebb zsírt tartalmaz. Míg a pekándió több élelmi rostot, egy kicsivel kevesebb nátriumot tartalmaz, és kellemes édes íze van, amely egészséges desszertté tesz, vagy jól párosítható zöldségekkel. Bármelyiket választod rágcsálásuk, fogyasztásuk  bizonyosan komoly egészségügyi előnyökkel jár.

Tudtad, hogy a magzsolán hatalmas választékot találsz akár nagyobb kiszerelésű finom olajos magvakból? 

forrás:https://www.mindbodygreen.com/