Csak bejelentkezett felhasználóinknak érhető el.

Magzsola

Paradió, brazil dió a természetes szelénforrás

2021-09-02 15:41:08 Cimkék: antioxidáns | Omega3 | szív- és érrendszer | vegán | olajos mag

Paradió, brazil dió - sokatmondó nevek: latinul Bertholletia excelsa alapvetően valóban Braziliából származik, ott is Para tartomány jellegezetes növénye. A paradió fa maga rendkívül magas, akár az 50 m magasságot is elérheti! 2021-ben legfőbb importőre mégis Peru.

Paradió importáló orzságok 2021-ben.

kép: Legfőbb paradió importáló országok 2021-ben.

Előző cikkünkben a királydatolyáról írtunk, ha még nem olvastad, most megteheted: 

Maga a fa termése a kókuszdióhoz hasonló, átlagosan 10-15 cm átmérőjű és 1-2 kg súlyú, gömbölyű, vastag, fás héjú, toktermés. Ez a dió inkább magféle. A dió definíció szerint kemény héjú gyümölcs, amely egyetlen nagy magot tartalmaz. Jó példa a dió és a pisztácia. A virágzást követően, 15(!) hónapra érik meg. Ezen belül pedig 10-25 db 3-6 cm hosszú, három oldalú, enyhén hajlott vonalú mag, azaz a tulajdonképpeni paradió található narancs szerű szegmensekben. A paradió kemény, frissen még szőrös, majd ráncos és rücskös barna héja alatt található a fehér, édeskés, vajas textúrájú, dióra és mandulára emlékeztető ízű magbél.

paradió -magok a magban. Szelén, pajzsmirígy

Míg az emberek valószínűleg a paleolit ​​kor óta esznek brazil diót, az első említésük a nyugati forrásokban csak az 1500-as években történt. Egy spanyol felfedező 1569-ben mutatta be először a királyi udvarban, a hollandok pedig az 1600-as években hozták őket Európába. Csak az 1800-as években érkezett meg az Egyesült Államokba is.

A brazil dió még messze van a legnépszerűbb dió az USA-ban, de egyre közkedveltebb, különösen a keto- és vegán étrendet követők körében. Nem csak ez, de a kutatások azt mutatják, hogy étrendünkbe illesztése jelentős egészségügyi előnyökkel járhat, hiszen magbele rendkívül tápláló.

A brazil dió népszerűsége rendkívüli. Az utóbbi 15 évben világszerte 700%-al nőtt meg rá az igény. Ennek elsősorban Kína az oka, ahol az utóbbi évtizedben terjedt el jobban ezeknek az értékes magvaknak a fogyasztása.

A paradió ára ennek ellenére nem túl magas. Természetesen, megvásároható a magzsola webáruházában is, méghozzá nagyobb, 250 és 500 g-os kiszerelésben is. Mivel zsírtartalma magas, nagyon ügyelünk arra, hogy a csomagolás hűvös, páramentes, száraz helyen történjen, így ezek az értékes magok megőrzik roppanósságukat is.

Nélkülözhetetlen számos idegi működéshez:

A paradió egyik rendkívüli tulajdonsága, előnye a kiemelkedően magas szelén tartalma. 100 gramm mennyiség akár 1500 mikrogramm szelént tartalmaz. Egyetlen magszem 12-25 mikrogramm, egy héjából frissen kibontott, friss dió akár 100 mikrogramm szelént is tartalmazhat, így már napi két szem fedezi az ajánlott szelénbevitelt. 

A szelén nélkülözhetetlen szervezetünk számára, segítő molekulaként hozzájárulhat a szív- és érrendszeri betegségek kockázatának csökkentéséhez. Ez a mikroelem az emberi szervezet egészséges működéséhez fontos sejtvédő antioxidáns, magas szabadgyök megkötő képességű, azaz, segíthet megelőzni a daganatos megbetegedéseket. Az alacsony szelénbevitel sejtkárosodáshoz, csökkent pajzsmirigy-aktivitáshoz és autoimmun rendellenességekhez vezethet, mint például Hashimoto pajzsmirigy-gyulladása és Graves-kór. Ez növelheti a pajzsmirigyrák kockázatát is.

A tudósok az antioxidáns funkció csökkenését összefüggésbe hozták a kognitív károsodással és a neurodegeneratív betegségekkel, köztük az Alzheimer -kórral.

A máj lebontja a szelént egy fehérjetípusra, az úgynevezett selenoprotein P -re, amely hatékonyan távolítja el a felesleges szabad gyököket. A szabad gyökök oxidatív stresszt okoznak , és a kutatások számos krónikus egészségügyi állapothoz, köztük a rákhoz kötötték őket .

paradió - fogyasztása, hatása, fehasználása

Szellem teljesítményt fokozó hatások

A fentiekben említett szeléntartalma nem csak hangulatjavító, szellemi teljesítményt fokozó hatású, de fizikai erőnlétünkre is kihat. Számos, a kórokozók elleni védekezéshez szükséges folyamat intenzívebben zajlik a jelenlétében.

Támogatja immunrendszerünk működését, és a haj- és a köröm egészségét. Segíti a pajzsmirigy optimális működését. A pajzsmirigy egy kicsi, pillangó alakú mirigy, amely a gége előtt található. Számos hormont választ ki, és termel, amelyek elengedhetetlenek a növekedéshez, az anyagcseréhez és a testhőmérséklet szabályozásához.

Számos idegi működéshez fontos, sőt, nélkülözhetetlen ez a mikroelem. Természetesen, tabletta formájában is bevihető, de mégis a legjobb megoldás a természetes forrás.  

A brazil dió egy tartósítószer mentes olajos mag, viszonylag nagyobb mennyiségben tartalmaz még kalciumot, magnéziumot, káliumot, vasat és foszfort. Jól hangzik, ugye? Ezek is mind az állóképesség növelését, a csontok, fogak, kötőszövetek egészséges működését szolgálják. Napi néhány szem elfogyasztásával így sokat tehetünk jobb életminőségünk érdekében.

Napi két szem paradió fedezi a napi szelénszükségletet.

Tápanyagokban gazdag, és magas energiasűrűségű

Egy 1 uncia (28 gramm) adag brazil dió a következő tápanyagokat tartalmazza:

Kalória: 187 kcal

Fehérje: 4,1 gramm

Zsír: 19 gramm

Szénhidrát: 3,3 gramm

Rost: 2,1 gramm

Szelén: a referencia napi bevitel (RDI) 988% -a

Réz: a RFI 55% -a

Magnézium: a RDI 33% -a

Foszfor: a RFI 30% -a

Mangán: a RFI 17% -a

Cink: a RFI 10,5% -a

Tiamin: az RDI 16% -a

E -vitamin: az RDI 11% -a

A fentieken kívül, még magasabb a magnézium, a réz és a cink koncentrációja, mint a legtöbb más dióféléké, bár ezeknek a tápanyagoknak a pontos mennyisége az éghajlattól és a talajtól függően változhat. Viszonylag magas élelmi rost tartalam pedig az emésztésünknek tesz jót.

Végül a brazil dió kiváló egészséges zsírok forrása. Valójában a brazil diózsírok 36%-a 37%-ban többszörösen telítetlen zsírsavakból áll, amelyek bizonyítottan jótékony hatással vannak a szív egészségére.

Jót tesz a szívednek is:

A brazil dió egészséges zsírsavakat, például többszörösen telítetlen zsírokat tartalmaz, és gazdag antioxidánsokban, ásványi anyagokban és rostokban, amelyek mindegyike segíthet csökkenteni a szívbetegségek kockázatát. Az American Heart Association (AHA) szerint az egyszeresen telítetlen zsírok és többszörösen telítetlen zsírok fogyasztása telített és transzzsírok helyett javítja a koleszterinszintet, ami csökkenti a szívbetegségek és a stroke kockázatát .

Egy tanulmány 10 egészséges felnőtt esetében vizsgálta a brazil dió hatását a koleszterinszintre. 5, 20 vagy 50 gramm brazil diót, illetve placebót kaptak. 9 óra elteltével a 20 vagy 50 gramm adagot kapott csoport alacsonyabb LDL (rossz) koleszterinszinttel és magasabb HDL (jó) koleszterinszinttel rendelkezett, mint azoknál a csoportoknál, amelyek alacsonyabb dózisokat kaptak.

Forrás: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23840948/

Egy másik tanulmány elemezte a paradió hatásait olyan elhízott, szelénhiányos embereknél, akik vesebetegségben szenvedtek. Kiderült, hogy ez a dióféle, amely 290 mcg szelént tartalmaz, 8 héten keresztül naponta 2 szemet fogyasztva, jelentősen megemeli a HDL -koleszterinszintet. A HDL -koleszterin szintjének javítása csökkentheti a szívbetegségek kockázatát,és csökkenti a trigliceridszintet is

A brazil dió hatása a szív egészségére ígéretes. Mindazonáltal további kutatásokra van szükség az optimális dózis meghatározásához.

Antioxidáns, sejtvédő hatású, gyulladáscsökkentő paradió, brazil dió

Gyulladáscsökkentő hatások

A brazil dió antioxidáns tulajdonságai segíthetnek csökkenteni a szervezet gyulladásos folymatait. A gyulladás sajnos, számos krónikus betegséggel összefügg.

Egy 2014-es kisméretű tanulmány megvizsgálta a napi egy brazil dió fogyasztásának egészségügyi hatásait krónikus vesebetegségben szenvedőknél . 3 hónap elteltével a kutatók észrevették, hogy csökken a gyulladás és az oxidatív stressz markerei .

A brazil dió fogyasztásának egészségügyi kockázatai

Ez az egészséges olajos mag lenyűgöző egészségügyi előnyökkel jár, de a túl sok evés káros lehet.

Valójában 5000 mcg szelén bevitele, amely körülbelül 50 átlagos méretű brazil dió mennyisége, toxicitáshoz vezethet. Ezt a veszélyes állapotot szelenózisnak nevezik, és légzési problémákat, szívrohamot és veseelégtelenséget okozhat. Ezenkívül a túl sok szelén a szervezetünkben, magasabb a cukorbetegség és a prosztatarák kockázata.

Azonban az dél-amerikai Amazonasban élő régi közösségek, amelyek hagyományos, magas szeléntartalmú étrenddel rendelkeznek, nem mutattak semmilyen negatív hatást vagy a szeléntoxicitás jeleit.

Mindazonáltal fontos korlátozni a brazil dió napi bevitelét. Felnőttek számára a felső szelénbevitel napi 400 mcg. Ezért fontos, hogy ne együnk túl sok brazil diót. A bevitel napi egy -három darabra korlátozása okos módszer a túl sok szelén fogyasztásának elkerülésére.

Erős allergiás tünetek is felléphetnek azoknál, akik érzékenyek az egyéb diófélékre.

EZEKET OLVASTA MÁR?

Liofilizált eper -egy különleges finomság

2021-08-04 10:45:17
Liofilizált eper -egy különleges finomság

A liofilizált eper egy igazi különlegesség, melyet az utóbbi évekig szinte kizárólag csak a professzionális cukrászat használt. Íze intenzív, mint a valódi gyümölcs, és pihe könnyű, viszont roppant kényes, törékeny díszítő, és alapanyag egyben.

7 újdonság a nyár végére - téged is érdekelhet

2013-08-29 12:26:48
7 újdonság a nyár végére - téged is érdekelhet

Egy sor új termék került fel a napokban oldalunkra! A beszállítók részéről sok ajánlatot kapunk, alig győzünk válogatni, és folyamatosan bővíteni is fogjuk választékunkat. A vásárlókkal történt beszélgetések és e-mail-ek, illetve a Facebook-on keresztüli vélemények alapján a gluténmentes lisztekből többféle, 400-500 g-os kiszerelésű újdonságot találhattok a portfólióban, egészen jó árakon (amarántliszt, kukoricaliszt, lenmagliszt, tökmagliszt). Még három új termékre hívnám fel a figyelmedet: az egyik a sótlan (!) pörkölt földimogyoró, a másik a nyírfacukor, a harmadik pedig a zabkorpa.

Mondja el a véleményét


Az ÁRLISTA letöltéséhez kérjük adja meg e-mail címét.