Csak bejelentkezett felhasználóinknak érhető el.

Magzsola

A földimogyoró hatása a szervezetre

földimogyoró vagy amerikai mogyoró (Arachis hypogaea) eredetileg Dél-Amerikából került kontinensünkre. Maga a növény nagyon meleg- és napfény igényes, és közelebbi rokonságban áll a borsóval és a babbal is.

A földimogyoró az arra érzékenyek számára súlyosan allergizáló hatású, légzészavarokat okozhat, sőt, anafilaxiás sokkot, életveszélyes állapotot is előidézhet. Az egyik leggyakoribb allergén: egy kutatás szerint Angliában a gyerekek közel 2%-a érzékeny rá. Jó tudni, hogy azok, akik már tapasztalták ezt az érzékenységet magukon, figyeljenek az egyéb, mogyorót nem tartalmazó édesipari termékekre is, mert az allergia fellobbanásához az is elég, ha ugyanazon a gyártó- vagy csomagolósoron korábban mogyorótartalmú készítmény ment át. (Ezek csomagolásán ez a veszély fel is van tüntetve.) A mogyoróra allergiásoknak kerülniük kell a dió, a mandula illetve a szezámmag fogyasztását is, mivel ezekkel előfordulhat az ún. allergiás keresztreakció, ami mogyoróval való érintkezés nélkül is súlyos allergiás tüneteket eredményezhet. A keresztreakció során ugyanis a szervezet immunrendszere a két különböző, de hasonló szerkezetű allergént azonosként ismeri fel és egyformán reagál rá.
Sose fogyasszon olyan magokat, amelynek akár csak a külső héja is penészes! A rossz, szakszerűtlen feldolgozás és tárolás következtében kialakult penész ugyanis aflatoxint tartalmaz, amely daganatkeltő hatású, különösen a májra veszélyes.

Földimogyoró vásárlás - magzsola.hu

Hogyan együk?

Hazánkban a leggyakrabban nyersen vagy pörkölve, natúr vagy sózott formában, rágcsálnivalónak, sörkorcsolyának fogyasztjuk, feldolgozott formában jóval kevésbé. Napi fél marék elegendő belőle, azonban nagyon nehéz abbahagyni, ha egyszer nekifogunk a ropogtatásnak....Amerikában azonban kedvelt a nálunk alig ismert mogyoróvaj is, amelyből sósan vagy édesen évente fejenként legalább másfél kilót fogyasztanak el. A növényi étrend előnyeit hangsúlyozó Kellog ( Ld Kelloggs cornflakes)  és Joseph Lambert kísérletezte ki a mogyoróvaj receptjét a XIX. században, majd Carver fejlesztette a mai formájára a XX. század elején. Ez úgy készül, hogy a darált mogyorót saját olajával, különböző ízesítőkkel keverik, kenhető massza állagúvá alakítják. Ez a "kence" lehet teljesen krémes és darabosabb állagú, ízesítik cukorral, csokoládéval, juharsziruppal, mézzel, fahéjjal - így elkészítve sütemények krémjének is felhasználható, de kenik kenyérre is. Ennél szokatlanabb, a magyar ízléstől kissé távolabb áll a sós szendvicskrém változata. A tengerentúlon annyira népszerű ez a  "vaj", hogy a termék több, mint 50%-ból ezt készítik..... évente 317 millió kg fogy ebből a termékből....ez az összes termés mintegy 6%-a!.

Ok, de miért jó?

Az apró, finom pörkölt mag vitaminokban gazdag, egészséges táplálék. Összetevőinek fele az értékes olaj (benne olajsav-glicerid illetve linolsav-gliceridészter), emellett pedig jelentős a fehérjetartalma is, ami különösen a vegán, vagy vegetáriánus táplálkozás híveinek nyújthat nagy segítséget, az állati eredetű fehérjéket helyettesítve. A feldolgozóipar a magot lisztté őrölve is felhasználja, de nyersen, natúr állapotban vagy pörkölve, sózva is sok fogy belőle. Segít optimalizálni a felborult hormonháztartást, kalciumtartalma révén véd a csontritkulás ellen, illetve segíti ezek, és a fogazat egészséges állapotát. Csökkenti a leggyakoribb betegségek miatti elhalálozás veszélyét, beleérve a légzőszervi betegségeket és a cukorbetegséget, illetve a szívproblémákat. A magokból készült, hidegen préselt olaj az olívaolaj használati értékével vetekszik. Értékes összetevője a B-vitamin, az antioxidáns E-vitamin és a fitoszterol, amelynek gyulladáscsökkentő hatást tulajdonítanak. Ez utóbbi miatt a kozmetikai ipar és a gyógyszeripar egyaránt felhasználja, a bőrszárazság illetve ekcémás elváltozások enyhítésére is. A telítetlen zsírsavak az emberi szervezetbe jutva hormonokat termelnek, ezáltal fokozzák a zsíranyagcserét, ámogatják az idegrendszer működését. A telített zsírsavakkal ellentétben nem emelik a koleszterin szintet és nem rongálják az erek falait. Úgynevezett "jó" koleszterint (HDL) tartalmaznak, melyek a "rossz" koleszterinnel (LDL) szemben védnek a szívbetegségek és szélütés ellen. A telítetlen zsírsavak számtalan jótékony hatása között nem elhanyagolható a daganatos megbetegedések megelőzésében és gyógyításában betöltött szerepe sem. Nem az a fontos tehát, hogy kerüljük a zsírt, hiszen arra szükség van szervezetünk működéséhez. A lényeg az, hogy a helyes zsírt, tehát telítetlen zsírsavat fogyasszuk. A mogyoró pedig éppen ezt a rendkívül fontos tápanyagot tartalmazza.

földimogyoró ár, földimogyoró ára - magzsola.hu

Érdekességek

Az amerikaiak a polgárháború idején kezdték el nagyra értékelni a mogyoró illetve a mogyoróvaj értékes tulajdonságait, mivel a katonák tápláló, energiában gazdag táplálékhoz jutottak általa. Máig nagy becsben tartják ezt a növényt, hatalmas ültetvényeken termesztik az USA-ban, és ez a tevékenység annyira köztiszteletben áll, hogy két elnök is kikerült a mogyorótermesztő farmerek közül (Jefferson és Jimmy Carter). Nem véletlenül kezdtek el először éppen itt foglalkozni olyan kutatásokkal is, amelyeknek célja allergénmentes magvak nemesítése.

Összefoglaló cikkünk az olajos magvakról, és előnyeikről.

földimogyoró hatása a szervezetre - magzsola.hu

Néhány, meglepő információ:

Ez a világ második legnépszerűbb olajnövénye. A legnagyobb területen, és mennyiségben Kínában, Indiában és az USA-ban termelik. Nagyon magas mértékben, 40-50% növényi zsírt is tartalmaz, de 25-30% a tiszta fehérjetartalma is. Omega-3 zsírsav viszont egyáltalán nincs benne, ellentétben pl. a lenmaggal. Az ezekből a magokból préselt olaj egyenértékű az olívaolajjal, tehát fontos étkezési alapanyag. Préspogácsája és lombja kiváló állati takarmány. És ami szuper jó hír: Magyarországon is, termeszthető! 

Földimogyoró termesztése a hobbikertben:

Vetni az érett, egészséges (de nem pörkölt!) mogyorót lehet. A tokjával együtt elvetett mag egyenletesebben és biztonságosabban kel ki, de természetesen, el lehet vetni a tokból kifejtett magot is. A vetés ideális időpontja április vége, május eleje. Termesztésre a könnyű, de tápdús homoktalajok, valamint a jó vízgazdálkodású, meszes vályogtalajok alkalmasak. Kötött, nehéz agyagtalajon, vízjárta vagy magas vizű területen nem is érdemes a termesztésével próbálkozni. Fényigényes növény lévén, a kertnek csak napsütötte részén vessük!

Vetési módja megegyezik a bokorbabéval. A magot állandó helyére vetjük 40x40 cm távolságra, 5-7 cm mélyen.

Kelés után - kedvező időjárás esetén - a hajtások gyorsan fejlődnek, és rajtuk sárga színű, pillangós virágok nyílnak. Ekkor a növényeket a burgonyához hasonlóan földdel fel kell kupacolni. Ha a kupacokat a szél vagy az esővíz széthordja, akkor megismételjük a felkupacolást. 

 

EZEKET OLVASTA MÁR?

Mennyi a napi C-vitamin szükséglet?

2018-07-16 16:00:23
Mennyi a napi C-vitamin szükséglet?

Az emberi szervezet számára legnagyobb mennyiségben szükséges vitaminról írok az alábbiakban. Felfedezése és tudatos használata forradalmasította a gyógyítást, és sok ezer ember életét mentette meg.

A magzsola.hu közösségteremtő ereje.

2017-08-03 16:06:13
A magzsola.hu közösségteremtő ereje.

Néhány dolgot közösen csinálni sokkal jobb, minrt egyedül. Godolta volna, hogy a vásárlás is ilyen? Pedig - igen.

Mondja el a véleményét


Az ÁRLISTA letöltéséhez kérjük adja meg e-mail címét.