Csak bejelentkezett felhasználóinknak érhető el.

Magzsola

Az eritrit mennyi cukornak felel meg?

A finomított kristálycukor sokak szemében – teljes joggal – valami ördögi dolog. Ez egy olyan szénhidrát-féle, ami édes ízt ad ételeinknek. Nem az a baj vele, hogy rossz az íze, éppen ellenkezőleg, nagyon is finom. És relatív olcsó az előállítása (répacukor, nagyüzemi termelés, feldolgozás), ezért sok élelmiszerbe, finomított ételbe, és italba is beleteszik, ha másért nem, a cukor tartósító hatása miatt is.  A régi időkben, amikor ez még nem létezett, az emberek mézet, vagy édes gyümölcsöket használtak helyette.  Ez egy kicsit paradoxon (mármint, a „helyette”), mert nem tudták, hogy majd lesz ilyen. :-)

Lássuk, mi is a gond ezzel az alapélelmiszerrel:

  • Energiaszükségletüknek csupán kb. 10 %-át kellene ebből fedeznünk, az pedig az elfogyasztott gyümölcsök és tejtermékek révén hamar összeadódik.
  • Ráadásul, nemcsak a diabétesz kialakulásáért felel, de szerepe van az elhízásban is.
  • Lebontása B1-vitamint von el a szervezetből, s így ingerültséghez és agresszióhoz vezethet.
  • Serkenti az adrenalin termelődést, s túlzott „felpörgést”, esetleg székrekedést, légzési panaszokat és további stresszes tüneteket okozhat.
  • Megköti a vérben a húgysavat, amely köszvényt eredményezhet.
  • A szervezet, hogy a vér savtartalmát közömbösítse, kalciumot von ki a csontokból, csontritkulást és fogszuvasodást idézve elő.
  • Orvosi kutatások arra mutatnak, hogy a magas cukortartalmú ételek jelentősen megnövelik a hipertónia kialakulásának esélyét, jobban, mint a túlsózás.
  • Rontja a vér elektromos vezetőképességét, így az elektrolízis folyamatát is….
  • Egy másik kutatás szerint a cukorbevitel sokszorosára növeli a szív- és érrendszeri betegségek rizikóját.

A édes íz azonban hozzájárul a boldogságérzethez. Tudod, dopamin, jó érzés, relax…. Ezeket tudva, sokakban felmerül a kérdés, hogy milyen alternatívái vannak ennek a legnépszerűbb édesítőszernek?

Méz:  kb. 200 féle tápanyag található benne, értékes aminosavak, ásványi anyagok, vitaminok és hormonok. Jó hatással van a szívműködésre és a vérkeringésre, baktériumölő, segíti a vese és a máj tevékenységét. Fogyasztása mindemellett csak módjával ajánlott, hiszen kalóriaértéke magas, tehát ugyanúgy hizlal, mint a cukor.

Nádcukor A nyers nádcukor finomítatlan élelmiszer, a cukornád szárából gőzöléssel készül. Ázsiában egyes helyeken kipréselik a nádat, és a levét italként árusítják, melyet esetleg ételekhez kevernek. Tartalmaz nyomelemeket, B-vitaminokat, a cukornád ásványi és a melaszanyagai is benne maradnak. Fruktóz-tartalma magasabb, mint cukorrépából előállított társaié.

Szőlőcukor (glükóz) Neve ellenére elsősorban kukoricából vagy burgonyából nyerik. Sportolóknak ajánlják, mert már a nyálban lebomlik, ezáltal hirtelen kerül a véráramba, s ez gyors, rövid energianövekedést eredményez. Ugyanakkor az agy egyetlen energiaforrása, gyorsan felhasználódik, azonnali energiát biztosít – ezért (is) tudunk gyorsan gondolkodni…

Gyümölcscukor (fruktóz) A közhittel ellentétben nádcukorból készül, de szemben a szőlőcukorral, lassabban bomlik le, így nem emeli hirtelen a vércukorszintet. Cukorbetegek is fogyaszthatják. Leginkább még is természetes formájában, a gyümölcsök húsában található meg, bár ez is fajtánként, termőterületenként is eltérhet. Tudtad, hogy melyik gyümölcsben van a legtöbb cukor? 

Sokan a különböző cukorhelyettesítőktől, mesterséges édesítőszerektől remélik azt, hogy az édes ízeket megőrizhetik anélkül, hogy a cukor káros hatásaival találkoznának. Azonban ezeknek az édesítőszereknek, például a szacharinnak, vagy az aszpartámnak számos káros egészségügyi hatása van, például felborítják a bélflóra érzékeny egyensúlyát, de közvetetten hozzájárulhatnak a cukorbetegség és az elhízás kialakulásához is. Ráadásul - mint azt több szakember kiemeli - a mesterséges édesítőszerek hosszú távú hatásait még mindig nem ismerjük igazán. Többen is állítják az aszpartám hosszú távú fogyasztásából eredő, daganatos megbetegedésre való eshetőséget.

Természetes alternatívák:

Eritrit: Erithryt, eritritol néven is ismert ez a teljesen természetes cukoralkohol. Szinte 0 a kalóriatartalma, ezzel egyedülálló előnye van a többi cukorhelyettesítővel szemben.  Összehasonlításképpen: a normál asztali cukor grammja 4 kalóriát tartalmaz, a nyírfacukor 2,4-et, ez pedig csak 0,24-et.Tehát, kalóriatartalma mindössze 6%-a a cukorénak, az édesítő hatása viszont annak kb. 70%-a. Szóval, a bejegyzésben felvetett kérdésre itt a válasz: 70 dkg cukor = 1 kg eritrit. Megfordítva, 1,43 kg édesítőereje felel meg egy kiló cukorénak.  Ráadásul, speciális kémiai felépítésének köszönhetően szervezetünk nem bontja le. Glikémiás indexe: 0 A fő gond a cukoralkoholok fogyasztásával az, hogy sok embernél emésztőszervi problémákat okoznak. Mivel a szervezetünk nem mindegyiket képes megemészteni, azok a belekbe jutva baktériumok táplálékai lesznek.  Ebben is különbözik a többi cukoralkoholtól. Nagyobbik részét a szervezet még az előtt megköti, hogy a vastagbélbe jutna, ahol a legtöbb baktérium tenyészik. A vékonybélből azután közvetlenül a véráramba kerül, ahol egy darabig cirkulál, végül pedig változatlan formában kiválasztódik a vizelettel. Az elfogyasztott mennyiségének 90%-ával ez történik.

Emésztőrendszerre gyakorolt hatása:

Bár ennek az édesítőnek egy része elér a bélbaktériumokhoz, azok azt nem tudják megemészteni. Végeztek olyan vizsgálatokat is, ahol a kísérleti alanyok testsúly kilogrammonként akár napi 1 grammot is fogyasztottak (0,45 gramm/ lb), de az eredmények majdnem mindig nagyfokú toleranciáról tanúskodtak (9, 10). Kivéve egy vizsgálatot, ahol 50 gramm egy adagban történő bevitele bizonyos személyeknél hányingert és émelygést váltott ki.

Tehát, ha nem fogyasztunk belőle egyszerre túl nagy mennyiséget, akkor nagyon kicsi az esély, hogy gyomorpanaszokat vagy hasmenést okozzon. Persze azért nem árt az óvatosság, hiszen az, hogy mi a nagy mennyiség, egyénenként változhat.

Mindent összevetve, kifejezetten biztonságos édesítőszernek mondható. Állatkísérletekben többszörösen vizsgálták annak esetleges metabolikus illetve toxikus hatásait, ám az eredmény minden esetben az volt, hogy még nagy mennyiségben történő tartós fogyasztás esetén sincs egészségkárosító hatása.

Az alacsony kalóriatartalmú édesítőszerekkel kapcsolatos általános fenntartások:

E egyetlen tanulmányban sem találtam semmi negatívat. Viszont arról nem vagyok meggyőződve, hogy az összes többi kalóriaszegény édesítőszer is ugyanilyen ártalmatlan. Mert bár kalóriát alig tartalmaznak, hosszú távon mégis összefüggésbe hozhatók az elhízással és a cukorbetegséggel. Erre bizonyítékok is vannak. Lehet, hogy az okot valahol ott kell keresnünk, hogy az édesítőszerek megemelik az ételek "jutalmazó potenciálját", és ez úgy hat az agyunkra, hogy akaratlanul is többet eszünk…

Az elhízással foglalkozó szakemberek egy része egyenesen úgy véli, hogy a feldolgozott szuperjutalmazó táplálékok az okai az elhízás rohamos terjedésének. Hogy ez is igaz-e vagy csak a mesterséges édesítőszerekre, amilyen például az aszpartam, azt nem tudom. Ezt majd az idő fogja eldönteni.

Mindent összevetve az eritritol kiváló édesítőszernek tűnik, mégpedig a következő okokból.

•             gyakorlatilag nincs benne kalória.

  • az édesítő hatása kb. a 70%-a a cukorénak.

•             nem növeli meg a vércukor- illetve az inzulinszintet.

•             emberekkel végzett vizsgálatok nem mutatnak semmilyen komolyabb mellékhatást, leszámítva néhány apróbb        emésztőszervi zavart bizonyos egyéneknél.

•             állatkísérletekben hosszú távú, nagy mennyiségű bevitele esetén sem mutattak ki káros hatásokat.

Xylit, xilit, nyírfacukor:

A magzsolán az eredeti finn nyírfacukor kapható. Bármilyen hihetetlen, ezt is hamisítják… azt is olvastam, hogy olcsó változata kukoricacsutkából is előállítható. Ez egy cukoralkohol-féle.

  • Édesítőhatása a cukoréval azonos, viszont előnye, hogy energiatartalma csupán 60%-a, így azonos sütésnél, Főzésnél a recept szerinti cukormennyiségnek megfelelően adagolható. Hideg vagy forró italoknál a hagyományos cukorral megszokott mennyiség változhat.
  • Alacsony glikémiás indexe (GI:7%) miatt nem terheli az inzulinháztartást.
  • Az egészséges és tudatos táplálkozás részeként a nyírfacukor megfelelő alternatívája lehet a hagyományos cukornak.
  • Az arra érzékeny egyéneknél túlzott fogyasztása hasmenést, haspuffadást válthat ki.
  • Szénhidrát beszámítással a cukorbetegek diétájába is beilleszthető, ugyanis felszívódása lassú és egyenletes, nem emeli meg hirtelen a vércukorszintünket, valamint mérsékeltebb inzulinválaszt ad (tehát lebontásához nincs szükségünk inzulinra) E tulajdonságát az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal (EFSA) vizsgálatai is alátámasztották.
  • Jótékonyan hat a fogakra. A fogszuvasodás a szánkban található „rossz” baktériumoknak köszönhetően alakul ki, ugyanis azok felveszik és lebontják az általunk elfogyasztott cukrokat. Ekkor ezek a baktériumok olyan savakat termelnek, amelyek gyengítik a fogzománcunkat, ami végül fogszuvasodáshoz vezethet. Ezzel szemben ezt nem képesek lebontani ezek a baktériumok, és így nem indul el a savképzés sem. Rendszeres használatával pedig egy bizonyos ponton még visszafordíthatóvá is válik a fogszuvasodás.
  • Segít megelőzni a felőlégúti fertőzéseket, mivel gátolja a baktériumok és vírusok megtapadását a nyálkahártyák felületén.

Figyelem!

Amíg az ember szinte korlátozás nélkül fogyaszthatjaj xilitet, addig a kutyáknál már 1-2g elfogyasztása is éltveszélyes!  A legkisebb mennyiség is komoly májkárosodást okoz. Ha kutyánk véletlenül ilyen táplálékot vett magához, azonnal hívjunk állatorvost!! 

Stevia, sztívia:

Mára világszerte elterjedtté vált, az USA-ban, Kanadában, Kínában, Malaysiában, Izraelben, Európa számos országában (Franciaország, Németország, Svájc, Hollandia, stb.) termesztik és fogyasztják.  FONTOS! Mivel édesítő hatása 30 x-osa a hagyományos cukorénak, nagyon óvatosan adagoljuk. Nem véletlenül, sokan jobban kedvelik a tabletta-jellegű kiszerelést, hiszen az pontosabban adagolható. Meg kell említenem, hogy több féle sztívia, és feldolgozási technológia létezik, így úgyanazon a néven belül eltérő minőségekkel lehet találkozni, akár a boltok polcan. Ökölszabály ebben is, hogy NE a legolcsóbbat vegyük meg! Lássuk az előnyöket:  

  • Az intenzív édes ízért felelős steviol glycoside-ok, az aszpartámmal ellentétben, főzés, sütés, pH-változás esetén sem bomlanak le, így ez a cukor teljes körű helyettesítője lehet!
  • A növény  levélnek pedig számtalan gyógyhatása van. Pl. kiválóan kezelhető a cukorbetegség, mivel nem emeli meg a vércukor szintet, hiszen glikémiás indexe nulla.
  • Éppen emiatt a fogyókúrázók számára is nagy segítség, hiszen segít leadni a felesleges kilókat, mivel  jórészt emésztetlenül halad át a szervezeten, ráadásul nullkalóriás.
  • Rendszeres fogyasztásával normalizálható a vércukorszint, vagyis segítséget jelent a cukorbetegség kontrollálásában.
  • Kutatások igazolják, hogy csökkenti a magas vérnyomást, a normális vérnyomást viszont változatlanul hagyja.
  • Antibakteriális hatása is van, emellett kedvező ásványi-anyag tartalma miatt nagy segítséget jelent a fogszuvasodás és a szájbetegségek megelőzésére valamint gyógyítására.
  • Néhány országban már a fogkrémekben és a szájöblítőkben is megtaláljuk e tulajdonsága miatt.
  • Javítja a bélműködést és az emésztést, megnyugtatja a gyomrot és kisebb rosszulléteket is képes elmulasztani.
  • Erős gombaölő hatása miatt a Candida kezelésében is hatékony. A legjobb hatást akkor érhetjük el, ha teaként vagy folyadék formájában fogyasztjuk.
  • Mind külsőleg, mind pedig belsőleg alkalmazva alkalmas különböző bőrbetegségek (acne, dermatitis, eczema, seborrhoea, stb.) gyógyítására is kiváló.
  • Megvéd a bőrt korai öregedése ellen, azt fiatalossá és rugalmassá varázsolja!
  • Kisebb sebek, horzsolások kezelésére néhány csepp Stevia oldatot csepegtethetünk a sérült bőrfelületre, így a fájdalom gyorsan megszűnik és a seb is sokkal hamarabb fog meggyógyulni!
  • Csökkenti az éhségérzetet és a dohányzás, az alkohol, illetve az édességek utáni vágyat is. Segít a függőség leküzdésében.

Tehát, a hagyományos kristálycukor kiváltásának több, inkább előnyökkel kecsegtető lehetősége is van, akárcsak a minőségi konyhai alapanyagoknak is.  Természetesen, nem biztos, hogy az első cukorhelyettesítő lesz a legjobb, és az adagolásra is figyelni kell. Néhány sütemény, édesség esetébe, hogy a cukor karamellizáló hatására van szükség, persze, nem kerülető meg, de ez inkább kivételéként említhető. Összegészében, a cukor elhagyásának sokkal több egészségügyi előnye lehet, mint amennyi kezdeti kényelmetlenséggel jár.

Olvastad már 'alacsony glikémiás indexű köretek - hasznos táblázattal' című blogunkat? Ajánlom figyelmedbe!

EZEKET OLVASTA MÁR?

Az aszalt szilva hatása a szervezetre.

2018-07-27 12:52:11
Az aszalt szilva hatása a szervezetre.

Szilvás gombóc, szilvalekvár, szilvás derelye, aszalt szilvával töltött pulykatekercs, szilvás lepény... csak néhány, a legnépszerűbb szilvás ételekből. Az alma mellett legnépszerűbb gyümölcsünkről, és pozitív hatásairól szól ez a bejegyzés.

Melyik gyümölcsben van a legtöbb cukor?

2018-04-05 21:08:34
Melyik gyümölcsben van a legtöbb cukor?

A gyümölcsök íze természetüknél fogva, javarészt édes. De melyik a legédesebb ezek közül? Aszalva, vagy kandírozva érdemes ezeket fogyasztani?

Mondja el a véleményét


Az ÁRLISTA letöltéséhez kérjük adja meg e-mail címét.
WG